نهادها ،وزارتخانه هاوسازمانتها
کسب مقام سوم کشوری توسط خانم غلامی

همکارگرامی:سرکارخانم نوشین غلامی

 

 کسب مقام اول استانی وسوم کشوری

 

در جشنواره ی الگوهای برتر تدریس در سال1392/93 را به شما و جامعه  ی فرهنگی استان لرستان تبریک و تهنیت عرض می نماییم.

 

 ازطرف همکاران مطالعات اجتماعی متوسطه اول



:: برچسب‌ها: تبریک وتهنیت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : چهار شنبه 22 مرداد 1393
دانلودپاورپوینت شهربروجرد

برای دانلود پاورپوینت شهر بروجرد روی لینک زیر کلیک کنید.

 

کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: جغرافیا , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
یاسای چنگیزخان

ياسا

ياسا كتاب قانوني است كه بر اساس حقوق عرفي مغول و فرامين چنگيز خان تنظيم شده است. نگارش اين قانون با همكاري اوكتاي و جغتاي (فرزندان چنگيز) صورت گرفت.

اين قانون با خط اويغوري و به زبان مغولي نوشته شده است و دستوراتي در باره چگونگي روابط با كشورهاي بيگانه، جنگ، تقسيمات ارتش، سيستم نامه رساني، ماليات، وراثت و روابط خانوادگي را در بر مي گيرد.

 

پيدايش ياسا

چگونگي تدويين ياسا در كتاب «تاريخ جهانگشاي جويني» چنين ذكر شده است: چنگيز خان بر وفق و اقتضاي راي خود، هر كاري را قانوني، و هر مصلحتي را دستوري نهاد و هر گناهي را حدي پديد آورد آن ياسا ها و احكام بر طوامير ثبت گرديد و آن را ياسا نامه بزرگ خواندند رسوم ذميمه كه معهود آن طوايف بوده است و در ميان ايشان متعارف رفع كرد و آنچه از راه عقل محدود باشد، از عادت پسنديده وضع نهاد.

واژه «ياسا» در زبان مغولي و اويغوري به معني حكم و فرمان يا « حكم و فرمان شاه» است و در لغت نامه دهخدا رسم، قاعده و قانون نيز معني شده است. عبارت تركي «توره چنگيزي» نيز گهگاه به كار مي رود. توره در مغولي به آداب قومي و دستور اجدادي گفته مي شود. و به قوانيني گفته مي شو.د كه زير دستان چنگيز آن را با دقت اجرا مي كردند.

 

اهميت يا سا در نزد مغولان

يا سا در نزد مغولان بسيار مقدس و شايسته احترام بود. چنگيز خان در زمان حيات خويش جغتاي را مامور نظارت بر اجراي يا سا كرده بود و فرمان داده بود، مقررات يا سا را روي سنگهاي بزرگ جادهايي كه مسير عبور سربازان بود، حك كنند. ماده اول يا سا كه با حروف درشت روي صخره سنگي بزرگي در فلات پامير حك شده، اين است:«هركس از يا سا سرپيچي كند، سرش را به باد خواهد داد.» و در پايين آن آمده است:«همچنان كه آسمان بيش از يك خدا ندارد، زمين نيز بيش از يك خدا ندارد و آن خدا هم منم: چنگيز خان.»

يا سا با احكام سخت و خشن خود نظام مغول را حفظ كرد، همه مردم را مطيع كرد و تحت فرمان يك نفر در آورد و يكي از علل پيشرفت چنگيز خان گرديد.

 

مفاد كلي  ياسا

1- زنا کاری بی توجه به آن که متاهل است یا نه، باید به کیفر اعدام رسد. 2- هرکس مرتکب گناه لواط شود نیز باید به کیفر اعدام رسد. 3- هرکسی به عمد دروغ گوید، یا افسونگری کند، یا به جاسوسی رفتار دیگران پردازد، یا در منازعه میان دو دسته مداخله کند و به کمک یک دسته علیه دسته دیگری اقدامی به عمل آورد نیز باید به کیفر اعدام رسد.      4- هرکس در آب و یا خاکستر ادرار کند نیز به کیفر اعدام برسد.5- هرکس (بنا بر اعتبار) کالاهایی ستاند و ورشکست شود، اگر سه بار این به این کار دست یازد و ناکام ماند، باید به کیفر اعدام رسد. 6- هرکس به اسیری خوراک و جامه دهد و این کار را بی اجازه اسیر کننده به انجام رساند باید به کیفر اعدام برسد. 7- هرکس برده یا اسیری فراری را بیابد و او را به صاحب اسیر کننده اش بر گرداند باید به کیفر اعدام برسد. 8- چون بخواهند حیوانی را ذبح کنند باید پاهایش را ببندند، شکافی در شکمش باز کنند و قلبش را آنقدر بفشارند تا جان سپارد، آنگاه می توان از گوشت آن تناول کرد. 9- اگر درجنگ هنگامه، حمله یا عقب نشینی، بسته، کمان یا بار کسی فروافتد، فرد پشت سر او موظف است آن را بردارد و به صاحبش مسترد کند. در غیر این صورت به کیفر اعدام رسد. 10- او(چنگیز خان) تصمیم گرفت که بی هیچ استثنایی، به زادگان علی بوکر، ابوطالب، فقیران، قاریان قرآن، حقوق دانان، پزشکان، دانشمندان، زاهدان، موذنان، و مرده شویان هیچ  گونه مالیات و عوارض تعلق نگیرد. 11- او قرر داشت، به تمام ادیان باید حرمت نهاده شود و هیچ یک را بر دیگری ترجیح ندهند. او این فرمان ها را برای رضای خدا صادر کرد. 12- او جکم کرد که افرادش از خوردن خوراکی دیگران که به آنان تعارف می کنند، سرباززنند، حتی اگر یکی شاهزاده و دیگری اسیر باشد؛ مگر آن که تعرف کننده خود از آن ببخشد. او آنها را از خوردن چیزی در حضور دیگری، بدون دعوت او به شریک شدن در خوراک منع کرد. او هرکسی را از تناول بیش از رفیقش، پا نهادن بر آتشی که روی آن خوراک پخته می شود و ظروفی که در آن غذا خورده شده است، باز داشت. 13- هنگامی که رهگذری از کنار افرادی در حال غذا خوردن می گذرد، باید بی کسب اجازه(بنشیند) و آسوده شود و در خوردن با آنان شریک شود و آنان نبایید او را از انجام این کار باز دارند. 14- او آنها را از دست فروبردن در آب باز داشت و فرمان داد برای برداشتن آب از وسیله ای استفاده کنند. 15- او آنها را از شستن جامه، تا روزی که کاملا ژننده شود باز داشت. 16- او قدغن کرد، کسی نگوید چیزی ناپاک است و بر این نکته پای فشرد که همه چیز پاک است و نباید میان پاک و  ناپاک تفاتی نهد. 17- او آنها را از ترجیح فرقه ای بر فرقه دیگر ، بیان سخنان پرطمطراق و موکد، و استفاده از القاب افتخاری بازداشت. چون بخواهند با سلطان یا هرکس دیگر سخن گویند، تنها باید نام او را بر زبان راند. 18- او به زادگان خود فرمان داد، پیش از عزیمت به جنگ، شخصا از واحد ها و قشون و سلاح آنان بازدید کنند و واحدها را به تمام نیازمندی های آنان در نبرد مجهز سازند و حتی از بازدید نخ و سوزن مورد نیاز آنان دریغ نورزند و چنانچه سربازی فاقد وسیله ضروری باشد، آنها را مجازات کنند. 19- او فرمان داد زنان کسانی را که همراه واحد نظامی عازم نبرد می شوند، در زمان غیبت مردان و جنگ، کار و وظایف مردان را بر عهده گیرند. 20- جنگ جویان را فرمان داد، به هنگام بازگشت از جنگ وظایف خاصی را در خدمت سلطان به انجام برسانند. 21- به رعا یا فرمان داد در آغاز هر سال دختران خود را در معرض تماشای سلطان قرار دهند تا او بتواند برخی را از میان آنان برای خود و پسرانش برگزیند.22- او در راس هر واحد نظامی، امیری گماشت و برای هر هزار و صدوده تن سپاهی امیری تعیین کرد. 23- او فرمان داد اگر کهنسالی ترین امیران گناه و خطایی مرتکب شوند، باید خود را برای تنبیه به فرستاده شهریار و صاحب اختیار مطلق تسلیم کند. حتی اگر فرستاده از همه ی نوکران او فرومرتبه تر باشد، پیش پای او به خاک افتد تا فرستاده مجازات تعیین شده از سوی شهریار را حتی اگر فرمان مرگ باشد، به اجرا درآورد. 24- او قدغن کرد، امیران جز از ایلخانان از کسی دیگر فرمان نبرند. هرکس جز از ایلخانان فرمان برد، باید به کیفر مرگ رسد. و هر کسی بی اجازه مقام و مرتبه خود را تغییر دهد نیز حکم اعدام در باره او جاری شود. 25- او به شهریاران فرمان داد، تسهیلات برقراری ارتباط پستی دائمی را فراهم سازند تا بتوانند به وقت از تمامی رویدادهای قلمرو خود مطلع شوند.26- او به پسرش جغتای خان فرمان داد بر حسن اجرای یاسا نظارت کند. 27- او فرمان داد سربازان به واسطه بی دقتی و غفلت مجازات شوند. حکم کرد، شکارچیانی را که اجازه می دادند در خلال شکار جمعی، بگریزد، چوب زنند و در مواردی به قتل برسانند. 28- در موارد قتل، شخص می توانست خون به بپردازد که این خون بها عبارت بود از چهل بالش طلا برای یک مسلمان و یک الاغ برای یک چینی.      29- اگر مردی را می یافتند که اسبی را ربوده بود، باید آن را همراه 9اسب از همان نوع به صاحبش باز گرداند. اگر توان پرداخت این جریمه را نداشت ناگزیر بود به جای اسب فرزندان خود را تاوان دهد و اگر فرزندی نداشت او را به سان گوسفندی می کشتند.      30- چنگیز خان دروغ زنی، دزدی و زنا را قدغن می کند و به دوست داشتن خود و همسایه فرمان می دهد. حکم شده است کهمردان به یکدیگر آسیب نرسانند و از خطاهای خود به کلی چشم بپوشند. از سر تقصیر مردمان کشورها و شهرهایی که داوطلبانه تسلیم شده اند درگذرند. معابدی را که وقف تقدیس خداوند شده اند، از پرداخت.  33- اگر کسی نتواند از شاد خواری خودداری کند، می تواند ماهی سه بار به حد مستی بنوشد. اگر از این میزان درگذرد، مجرم سزاوار مجازات است.اگر ماهی دو مرتبه به حد مستی بنوشد بهتر است و اگر این میزان به یک بار رسد قابل تحسین است. و اگر کسی به هیچ روی          می گساری نکند چه بهتر از آن؟ اما چنین فردی را کجا می توان یافت؟ اگر چنین فردی پیدا شود شایان بیش از حد احترام و بزرگداشت است. 34- فرزندان متولد شده از یک هم خوابه را باید قانونی شمرد و سهم ارث آنان برابر همانی است که پدر از ماترک تعیین می کند. توزیع دارایی باید بر این اساس باشد که پسر بزرگتر بیش از پسر کوچکتر سهم برد و پسر کوچک تر وارث خانه و وسایل اهل بیت پدری شود. بزرگی و ارج فرزندان به مراتب مادر آنان وابسته است. همواره یکی از زنان باید از زنان دیگر بزرگتر و مهم تر باشد. این مسئله عمدتا به هنگام زنا شویی آن زن معیین و مشخص می شود.35- پس از مرگ پدر، پسر می تواند بر همه همسران پدر، جز مادر خویش، دست یابد. می تواند با آنان زناشویی کند یا آنان را به زنی به دیگری دهد. 36- هیچ کس جز وارثان قانونی به هیچ وجه حق استفاده از دارایی متوفا را ندارند.

چنگيز خان در سفرهاي جنگي خود به غرب و شرق از شرايط جغرافيايي، جمعيت زياد و پيشرفت ملل مسلمان آگاهي يافت و مسلمانان را نسبت به ساير ملل در اولويت قرار داد. به دليل مذكور و يا به علت اين  كه چنگيز خان در آغاز به مسلمانان اعتقاد كامل داشت، ميزان خونبهاي يك مسلمان را چهل بالش طلا و خون بهاي اهالي چين را يك الاغ تعيين كرد. البته در تعيين ميزان خون بها ظاهرا ميان زن و مرد تفاواتي قائل نبودند. نكته ابهام بر انگيز اين است كه چرا در ياسا صريحا ماده اي به مورد قتل يك مغول اختصاص داده نشده است. اما در يكي از كتابهاي تاريخ مغول آمده است كه مجازات قتل مغولان  مرگ بوده است.

مغولان بسيار خرافاتي بودند و به شدت از رعد و برق مي ترسيدند. ممكن بود در مواقع رعد و برق از ترس خود را به درون درياچه و يا رودخانه بيفكنند. آنان گمان مي كردند دست فروبردن در آب موجب تلاطم آب و ايجاد صاعقه خواهد شد.بنا براين مغولان از فروبردن دست در آب منع شده بودند و بايد براي برداشتن آب از وسيله اي استفاده مي كردند. البته آلوده كردن آب با ادرار يا آب بيني و شستن لباس هاي كثيف و نيز فروبردن چاقو در آتش و يا درآوردن غذا از ظرف با چاقو ممنوع بود؛ زيرا مغولان فكر مي كردند كه با اين كار رعد و برق ايجاد خواهد شد. آنان كه به شدت از رعد و برق هراس داشتند هنگام زدن برق و صداي رعد ساكت و سا مت مي ايستادند

نزد مغولان اعدام به صورت هاي جداكردن سر از بدن، تقسيم بدن محكوم به دو يا چند قسمت؛ بريدن گوشت بدن محكوم، و قرار دادن آن در دهان او صورت مي گرفته است. گاهي محكومي را جلو حيوانات وحشي و سگهاي درنده قرار مي دادند يا آنان را آنقدر در آفتاب سوزان نگه مي داشتند تا بدنشان كرم بگذارد. خفه كردن در آب، سوزاندن، كشتن با واردآوردن ضرباتي به بدن محكوم، آويختن محكوم روي آتش سوزان، و فروبردن در روغن داغ نيز از انواع ديگر اعدام بوده است. در بيشتر موارد، بستگان مقتول نيز به قتل مي رسيدند و ثروت آنها هم ظبط مي شد. اعضاي خانواده سلطنتي را بدون آن كه خون آنها ريخته شود، با بستن زهي دور گردن و با پيچاندن در فرش خفه مي كردند.

مغولان عدد نه را مقدس مي شمردند. شايد به اين علت دزدها موظف بودند نه برابر شئي مسروقه را پس دهند.

اساس ياساي چنگيز صاحب منصبان دولتي و شاهان دست نشانده كه عليه ايلخان شورش مي كردند در دادگاهي به نام «يارغو» كه در دربار خان وجود داشت محاكمه مي شدند. راي صادره يارغو قطعي بود و تنها فرمانروا قادر به تغيير راي بود. و در دعاوي اقامه شده در يارغو در زمينه اختلافات ميان طرفين به ندرت از ميانجي گري استفاده مي شد. 

گردآورنده: لیلا سرخمرد

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
:: برچسب‌ها: یاسا , چنگیزخان ,
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : یک شنبه 22 تير 1393
نقدوبررسی کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم

 

                                     به نام خدا

       نقد و بررسی کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم

 

                      نقد کنندگان :

                      لیلا سرخمرد

                      نوشین غلامی

                    

                       استان لرستان- شهرستان بروجرد 

 

                      دبیرستان شاهد دخترانه – دوره اول

93 _1392

 

مقدمه :

به طور کلی و با نگرشی مثبت باید گفت کتاب جدید مطالب بسیار جامع و کامل تری را برای دانش آموزان این گروه سنی در نظر گرفته و در نهایت باعث دید بازتر و نگاه عمیق تر دانش آموزان نسبت به مسائل مختلف پیرامون خود می گردد.

با وجود تمام زحمات و دقتی که در تالیف کتاب به کار رفته است اما همیشه خیلی از تجربه های نخست ایراداتی دارد که شاید در نظر سایر معلمان و حتی دانش آموزان در حین تدریس مشخص شود که شامل برخی از نکات درسی – نقشه ها- تصاویر –کاربرگه ها و موضوعات است که بر خود لازم می دانیم جهت توفیق بیشتر در رسیدن به هدفهای اموزشی به آنان اشاره نماییم.امید که مورد توجه و عنایت مولفان عزیز قرار گیرد.

 صفه 9 فعالیت 4:

اگر قولها به مادی (جسمی)و معنوی بیان می شد بهتر بود .

مثلا:قول می دهم با خوردن غذاهای داغ به زبانم آسیب نرسانم .(جسمی)

قول می دهم با زبانم دروغ نگویم یا غیبت نکنم.

گاهی معلمان و دانش آموزان یک برداشت از قولها می کنند.

درس چهار – قوه مقننه:

پس از ارائه مطالبی ساده و قابل فهم مثل حق و مسئولیت .مطالب این قسمت سنگین و پر حجم است.

درس شش-بیمه:

برای آشنایی بیشتر دانش آموزان بهتر است برخی از شرح وظایف بیمه مرکزی در سوال ممنوع مطرح شود.وقتی گفته می شود همه ی بیمه ها زیر نظر بیمه مرکزی هستند –باید اطلاعاتی درباره بیمه مرکزی به دانش آموزان داد.

ضمنا جهت قرار گرفتن هلال احمر در دو عکس در دو جهت مخالف است .که دانش آموزان درباره درستی کدام عکس به فکر فرو می روند .

صفحه 23 :

شماره ندای امداد 112 است و در کتاب 147 می باشد که اشتباه است.

درس نه:

دو متن از شهر سمنان و روستای ونایی در قسمت سوال ممنوع  آورده است. که برای مطالعه می باشد اما در در اولین فعالیت درس از فراگیران خواسته تفاوتها و شباهتهای این دو را بیان کنند.

تعریف نقشه در این درس اشکال دارد.(نقشه تصویری افقی از پدیده های سطح زمین است که به نسبت مورد نیاز کوچک شده است)زیرا منظور از پدیده ها طبیعی و انسانی است و در تعریف کتاب به کلمه پدیده ها توجه نشده است.

صفحه 46:

در باره تصاویر ماهواره ای کتاب هیچ اطلاعاتی نداده است.بهتر بود به چند مورد از ویژگی های این نوع تصاویر اشاره میشد:مانند –وقوع طوفانها- تراکم ابرها- تشخیص دمای هوا در روی زمین...

 

 

 

درس ده:

تکلیف دانش آموزان معلوم نیست که که جغرافیا است یا اجتماعی :در همین درس درباره خدمات شهری اشاره به فرهنگسراها و خانه های سلامت شده است .در حالی که خیلی از همکاران هیچگونه اطلاعی از خانه های سلامت ندارند و اغلب با خانه های بهداشت اشتباه می گیرند.زیرا خانه های سلامت در شهرهای بزرگی چون تهران – اصفهان و شیراز ..وجود دارد و در سایر شهرها نیست.یا بهتر است در قسمت واژه ها درباره آن توضیحاتی داده شود.

صفحه 52:

نواحی مرتفع و بلند ایران قله های رشته کوه زاگرس در نقشه و در متن درس نامی از اشترانکوه که یکی از بلندترین و زیباترین قله های این ناحیه است برده نشده .

در دامنه جنوبی البرز در تابستان برف و باران می بارد .که باید این کلمه به زمستان تغییر یابد.

صفحه 59:

چند دریاچه روی نقشه مشخص شده اما نامی از آنان نوشته نشده است.

کاربرگه درس 10:

تعداد کاربرگه های این درس نسبت به بقیه درسها زیاد است در حالی که برخی از درسها کاربرگه ندارند.

صفحه 63:

تصویری که برای بیان بازخورد زباله های انسانی به محیط زیست و زندگی جانوری انتخاب شده می تواند گویاتر باشد.

تصویر صفحه 64:

برای نشان دادن شکل واقعی ببر مازندران همان تصویر ی که در موزه جانور شناسی است استفاده شود .تا دانش آموزان بدانند اگر از سایر گونه های جانوری و گیاهی درست استفاده و نگه داری نشود چه اتفاقی می افتد.

صفحه 75:

تراکم جمعیت سال 90 13( 45./. )است. در همین صفحه نقشه تراکم جمعیت ایران سرشماری مربوط به سال 85 است .با توجه به کتاب که تالیف جدید می باشد بهتر بود سرشماری سال 90 را نشان می داد و اطلاعات را به روز در اختیار فراگیران می گذاشت.

در همین صفحه مطلبی در پایین نوشته علت تراکم پایین جمعیت خاکهای مساعد و شور است که باید به خاکهای نامساعد تغییر یابد.

صفحه 77:

چرخه آب اگر رنگی باشد بهتر است . ضمنا شماره 1 باید از خورشید شروع شود که عامل اصلی چرخه آب و تبخیر است.

صفحه 83:

تصویری از چوپان با چند راس دام نشان داده شده و نوشته دامپروری در حالیکه دامپروری شغلی صنعتی است و شغل روستاییان دامداری است.

صفحه 85:

چه عواملی موجب از بین رفتن خاک می شود ؟ موارد مهم دیگر (شخم زدن نادرست زمین و چرای بیش از حددام )که برای اطلاع رسانی بهتر است اشاره شود.

 

 

درس پانزده:

بهتر است قسمتی از درس به اثرات مثبت و منفی گردشگری اختصاص یابد.مثل:تاثیر متقابل فرهنگی – پوشش ها – آلودگیها و یاداور شود اگر شما گردشگر باشید با توجه به (اثرات مثبت و منفی )چگونه عمل می کنید؟

درس شانزده:

سخنی از امام رضا (ع)گفته شده که اگر این حدیث درباره اهمیت زیارت امام رضا (ع)باشد .به درس ارتباط بیشتری دارد.حالا  از ایشان یا ائمه دیگر روایت شود فرقی ندارد.

صفحه 93 توضیحاتی درباره زندگی نامه امام رضا (ع) بیان شده که اصلا ارتباطی با درس مطالعات ندارد .و بهتر است در قسمت سوال ممنوع مطرح شود.به طور کلی اشکال اساسی درس 16 یعنی گردشگری در ایران متمرکز شده روی شهر مشهد و کاربرگه شماره 15 هم همینطور .در حالی که شهرهای مهم دیگری در ایران هستند که منبع گردشگری می باشند و به درس مطالعات هم مربوطند.

صفحه 83:

جهت فلش اشتباه است .باید فلش ها به سمت خورنده باشند. (جهت فلش گرگ و گوسفند مورد نظر است).

صفحه 108:

تصویر به نظر کشور مصر است .زیرا درون آن اهرام دیده می شود در نگاه اول ایرادی ندارد ولی کلبه پوشالی که در کنار سایر ساختمانها است اشکال دارد زیرا این نوع مسکن بیشتر در مرکز و جنوب آفریقا دیده می شود تا شمال آن.

درس نوزده صفحه 117:

تصویر م0نشور کورش آورده شده ولی به قوانین مربوط به منشور اشاره ای نشده است.فقط مختصری در کاربرگه شماره 18-حیف است ما ایرانیان دارای چنین تمدن درخشانی باشیم و درباره آن بیشتر صحبت نشود.

صفحه 127:

تصویر ارابه های جنگی که از ابتکارات ایرانیان است کشیده شده بهتر است در کنار آن تصویر برجهای متحرک که کتاب به آن اشاره دارد کشیده شود.

درس بیست و یک:

درباره کتاب اوستا و دین زردشت توضیحاتی داده اما در چند درس قبل اشاره شده کتاب زردشتیان اوستا و دین ایرانیان باستان زردشت است. باید سلسله وار بودن مطالب کتاب رعایت شودیعنی فراگیران اول با اوستا آشنا شوند بعد اشاره کنیم در اوستا چه چیزی نوشته شده است.

نقش برجسته موبدان در نقش رجب بهتر است اشاره شود که این بنا در کجای ایران است.

در آخر ضمن عرض خسته نباشید به مولفان عزیز در این کتاب مطالب تاریخی با حجم زیاد و گفتنی های بسیار برای ترم دوم است و با توجه به زمان کمتر در نیمه دوم سال فرصت کافی برای ارائه بحث باقی نمی ماند.

امید است که بتوانیم گامی در جهت اعتلای فرهنگی فرزندانمان برداریم.

                               امپراطور روم به کورش گفت:

                                       ما برای شرف می جنگیم .شما برای ثروت.

                                       کورش در جواب گفت:

                                       هر کس برای نداشته هایش می جنگد...

 

        نوشین غلامی – لیلا سرخمرد- دبیرستان دخترانه شاهد (دوره اول)-استان لرستان – شهرستان بروجرد



:: موضوعات مرتبط: اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: نقد , بررسی مطالعات اجتماعی , پایه هفتم ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : شنبه 21 تير 1393
كاربرد و كاركرد نقشه ها و اطلس ها

                          بسم الله الرحمن الرحيم

 

كاربرد واقعي نقشه در زندگي ما نقش دارد لذا براي كاربرد نقشه و چگونگي آن توجه شما را به قسمتي از مطالب دكتر ابوالقاسم ملكي جلب مي كنيم .

 

استفاده از نقشه و اطلس ها و مسائل آن :       ترجمه و تلخيص :دكتر ابوالقاسم ملكي

 برای مطالعه ی کامل به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: جغرافیا , ,
:: برچسب‌ها: نقشه , اطلس , جغرافیا ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : یک شنبه 15 تير 1393
پاورپوینت درس های6و7و8 مطالعات اجتماعی پایه هفتم

پاورپوینت درس های 6و7و8  مطالعات اجتماعی پایه هفتم را می توانید با کلیک بر روی تصویر زیر آپلود نمایید.




:: موضوعات مرتبط: اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: پاورپوینت , مطالعات اجتماعی , پایه هفتم , دانلود ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : یک شنبه 15 تير 1393
آلودگی هواوپیامدهای آن

به نام خدا

 موضوع:آلودگی هواوپیامدهای آن

در چند سال اخیر شاهد اخبار گوناگونی از آلودگی هوا می باشیم البته بار ها با این آلودگی را در شهر خودمان نیز مواجه بود ایم .همه ساله با شروع فصل سرما و روشن شدن وسایل گرمازا ،آلودگی هوا در شهرها احساس می کنیم.این موضوع به این معنا نیست که ما در فصول گرم آلودگی نداریم بلکه سرمای هوا باعث می شود که ما آلودگی را بیشتر احساس کنیم.

در این مقاله به بررسی علل و عوامل آلودگی هوا و تاثیر آن بر انسان و محیط می پردازیم.

آلودگی هوا چیست؟

هر گونه تغییر در ترکیب شیمیایی فیزیکی و حتی بیولوژیکی جو که باعث به خطر افتادن حیات موجودات زنده می شود ،آلودگی هوا گفته می شود ،منابع آلودگی هوا متفاوت است و امکان دارد طبیعی یا مصنوعی باشد که از جمله آن می توان به وجود خودروها در کلان شهرها ،احتراق فرایند های صنعتی و گاهی فعالیت های آتشفشانی اشاره کرد.

در تعریف دیگری که از آلودگی هوا آمده :به وجود هر ماده ای در هوا که می تواند برای انسان یا محیط او مضر باشد اطلاق می گردد.آلاینده ها ممکن است طبیعی یا ساخته دست بشر باشد و ممکن است به اشکال مختلف ذرات جامد یا قطرات مایع و گاز باشد که بالغ بر 180 آلاینده می باشد.

منابع انتشار آلاینده های هوا :

منابع آلوده کننده هوا به دو قسمت طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود:

 برای مطالعه ی کامل به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: جغرافیا , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : یک شنبه 15 تير 1393
گرمایش زمین

 

مقدمه

گرم‌شدن زمین یا گرمایش زمین (به انگلیسی: Global Warming) نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها گردیده‌است.[۱][۲] طی ۱۰۰ سال گذشته، کرهٔ زمین به طور غیرطبیعی حدود ۰٫۷۴ درجهٔ سلسیوس گرم‌تر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده‌است.[۳] برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده‌است. [۴] گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۰ مورد از گرم‌ترین سال‌های جهان تنها از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۷ به ثبت رسیده‌است که این میزان در ۱۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است.[۵] به نظر می‌رسد فعّالیّت‌های صنعتی در ایجاد این مشکل بسیار مؤثّر است و به گرم‌شدن کرهٔ زمین کمک می‌کند.

از سال ۱۸۸۰ اندازه‌گیری دمای هوای کرهٔ زمین آغاز شده‌است و تاکنون نیز ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۴ زمین شاهد رکورد بی‌سابقهٔ «گرم‌شدن» باشد.[۶] همچنین گفته می‌شود گرم‌شدن کرهٔ زمین، در سال

در مورد دلایل این پدیده، یک سری از تئوری‌ها بر تأثیر گازهای گلخانه‌ای بر این فرآیند مبتنی است و برخی دیگر فرآیندهایی نظیر فعّالیّت‌های آتشفشانی و زمین گرمایی و همچنین فعّالیّت‌های خورشیدی را دلیل این پدیده می‌دانند. استناد این دانشمندان برای گفته‌های خویش، وقوع دوره‌های سرد و گرم در طول مدت زمانی است که از عمر زمین می‌گذرد

به عقیدهٔ بسیاری از دانشمندان با افزایش آگاهی‌های عمومی، مصرف بهینه سوخت و انرژی، افزایش سطح فضای سبز و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، بازیافت مواد و استفاده از انرژی‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی مانند باد و خورشید می‌توان این پدیده و اثرات منفی آن بر زندگی بشر را کنترل کرد.

 

علت گرمایش جهان  چیست؟

 

آنچه این روزها از آن به عنوان گرمایش جهانی (Global warming) نام برده می‌شود در حقیقت افزایش میانگین درجه حرارت زمین در نزدیکی سطح آن است.تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد در طول یکصد سال گذشته میانگین دمای هوا در نزدیکی سطح زمین بین 0.18 تا 0.74 درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

در دهه های گذشته گرم شدن هوای کره زمین دغدغه های امروزی را نداشت و این گونه ذهنیت دانشمندان و محققان را به خود مشغول نکرده بود. انسان به فکر دست یافتن به کرات دیگر در آن سوی کهکشان ها بود به همین دلیل بی رویه به ساخت انواع وسایل پیشرفته تر مشغول شد. اما با گذشت زمانی نه چندان زیاد متوجه تغییرات دمای کنونی هوای کره و مشکلات پیش آمده برای نوع بشر شد که به دست خود بشر انجام شده بود. تغییرات دمای هوا در گذشته در یک حدس و گمان بود و حالا در مقابل چشمان ما خودنمایی می کند.

آب شدن عظیم ترین یخچال های یخی و بالا آمدن سطح اقیانوس ها، پدیده های بزرگی چون سونامی در آسیا، بارش های سهمگین و سیلاب های مرگ آور، آتش سوزی های عظیم در جنگل ها و موج های غول آسا در اروپا، همه از نشانه های گرمایش زمین است.

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : یک شنبه 15 تير 1393
جاده ابریشم

 

 به نام خدا

 

جاده ابریشم یا راه ابریشم یکی از راههای معروف قدیم است که بسبب حمل ابریشم چین از این راه، بدین اسم شهرت یافته‌است. این راه از شهرستان توان هوانگ در چین به ولایت کانسو می‌آمد و از آنجا داخل ترکستان شرقی امروزی می‌شد و از طریق بیش‌بالیغ و آلمالیغ و اترار به سمرقند و بخارا می‌رسید. در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو و گرگان به ری می‌آمد و از ری به قزوین و زنجان و تبریز و ایروان می‌رفت و از ایروان به طرابوزان یا بیکی از بنادر شام منتهی می‌گردید. قسمت فرعی این راه از سمرقند به خوارزم و از خوارزم به سرای و هشترخان و از آنجا به کنار شط «دن» و بنادر دریای آزف انتها می‌یافت. مهم‌ترین کالایی که بصورت ترانزیت از ایران میگذشت ابریشم بود، اما چون ایرانیان مقدار بسیاری از ابریشم خام چین را که وارد می‌کردند، بخود تخصیص میدادند قادر بودند محصولات خویش را بهر قیمتی بخواهند بممالک مغرب زمین بفروشند. ترکان بتحریک اتباع سغدی خود کوششها کردند، تا از خسرو اول اجازهٔعبور دادن ابریشم خود را از خاک ایران حاصل کنند اما نتیجه نبخشید

 

دانتستنی های جاده ابریشم

جاده ابریشم مسیر مهم گسترش تمدن باستنای چین به غرب و پل مهم تبادلات اقتصای و

رهنگی شرق و غرب بوده است. جاده ابریشم توسط "جانگ چیان"که در سلسله "هان غربی"زندگی می کرد،افتتاح شد و از شهر قدیمی "چانگ آن"چین در شرق به شهر رم در غرب امتداد می یابد.این جاده که در خشکی قرار دارد،دو شاخه دارد.شاخه جنوبی از "دون هوانگ"آغاز می شود و از طریق قلعه"یانگ گوان"،کوه"کون لون"،"توسن لینگ"،"دا یویه شی"(سینگ کیانگ و شمال شرق افغانستان امروز)،"اشکانیان"(ایران امروز)،"تیائو شی"(شبه جزیره عرب امروز)تا رم امتداد می یابد.شاخه شمالی از "دون هوانگ"آغاز می شود و از طریق دواوازه"یو من"،"تسون لینگ"،"دا وان"،"کانگ جیو"(واقع در آسیای میانه)به سوی جنوب غربی امتداد می یابد و به شاخه جنوبی متصل می شود.این دو شاخه "جاده ابریشم خشکی"نام دارد.

به علاوه،دو جاده ابریشم دیگر کمدان است.یکی "جاده ابریشم جنوب غربی"نام دارد و از استان"سی چوان"آغاز می شود و از استان"یون نان"،رود"ای لو وادی"،"من گون"برمه،رود"چین دون"،"پامر"واقع در شمال شرقی هند،منطقه رود"هنگ هه"،شمال غرب هند ،تا فلات ایران امتداد می یابد.این جاده پیش از جاده ابریشم روی خشکی افتتاح شد.سال 1986،باستان شناسان خرابه های"سان شین دوی"را در شهر"گوانگ هان"استان"سی چوان" کشف کردند.آثار تاریخی مرتبط با فرهنگ آسیای میانه و فرهنگ یونن در این خرابه های 3000 ساله حفاری شد که از این میان، عصای طلائی به طول 142 سانتیمتری،"درخت مقدس"4 متر بالا و مردان و سرهای و چهره های برنزی ،به نظر کارشناسان،در زمان تبادلات فرهنگی شرق و غرب به این منطقه راه یافته است.اگر این دیدگاه درست باشد،این جاده ابریشم 3000 سال پیش شکل گرفته است.

جاده ابریشم دیگر از شهر"گوانگ جو"آغاز می شود و از تنگه"من لا تسی"(تنگه مالاکا امروز)،"شی لان"(سریلانکای امروز)،هند به آفریقای شرقی امتداد می یابد.این جاده "جاده ابریشم دریایی"نامیده شده است.آثار تاریخی حفاری در سومالی واقع در شرق آفریقای اثبات کرده که این جاده در زمان سلسله "سونگ"چین شکل گرفته است.

جاده ابریشم روی دریا چین را با کشورهای متمدن عمده و گهواره های فرهنگی جهان متصل کرده و تبادلات اقتصادی و فرهنگی این مناطق را به پیش سوق داده و "مسیر گفتگوی تمدن های شرق و غرب"نامیده شده است.منابع تاریخی حاکی است که "مارکو پولو"از راه جاده ابریشم دریایی وارد چین شده و از همین جاده به "ونیس"زادگاه خود بازگشته است.{گردآورنده سمیه رفیعی}



:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : یک شنبه 15 تير 1393
جديدترين تصاوير كره مريخ

 

 برای مشاهده بقیه تصاویر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

با تشکر از جناب آقای محمد مقدسی که تصاویر را فراهم نمودند



:: موضوعات مرتبط: جغرافیا , ,
:: برچسب‌ها: مریخ , تصاویر , علوم اجتماعی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : دو شنبه 5 اسفند 1392
محمد شاه قاجار

محمدعلی‌شاه قاجار (۱۲۵۱-۱۳۰۴ هجری شمسی)، ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود. او در ۱۲۸۵ خورشیدی به سلطنت رسید و به مخالفت با مشروطه پرداخت. مجلس شورای ملی را به توپ بست و آزدیخواهان را به قتل رساند. این رویدادها به استبداد صغیر معروف است. او پس از فتح تهران توسط مشروطه‌خواهان، به سفارت روس پناهنده شد و با فشارهای داخلی و خارجی مجبور به ترک ایران شد. مشروطه‌خواهان پس از وی پسر خردسالش احمد شاه را به سلطنت انتخاب کردند.

برای مطالعه کامل مطلب فوق اینجا کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,
:: برچسب‌ها: محمد شاه قاجار ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : پنج شنبه 1 اسفند 1392